Урок 8
Тема: Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами
1. Вплив на організм чинників живої природи
Крім чинників неживої природи, кожний організм зазнає впливу інших організмів. Метелик живиться нектаром квітки, білка влаштовує домівку в дуплі дерева, їжак полює на мишу. Це приклади зв’язків між організмами. Різноманітні впливи організмів один на одного дістали назву чинників живої природи.
Дія чинників живої природи спостерігається, коли дятел вишукує комах під корою дерева, щука полює карася, колорадський жук об’їдає листки картоплі. При цьому між організмами виникають різноманітні зв’язки. У наведених прикладах вони пов’язані з живленням або харчуванням, тож такі зв’язки між організмами дістали назву харчових зв’язків або ланцюгів живлення.
Ланцюг живлення — це певна послідовність у передачі речовин і енергії, у якій кожна попередня ланка є їжею для наступної. Їх записують за допомогою стрілочок, наприклад: конюшина → заєць → вовк.
Поїдання рослин тваринами - теж приклад харчового зв’язку. Рослини не можуть утекти або сховатися від тварини. Захиститися від поїдання тваринами рослинам допомагають колючки або речовини з неприємним запахом і смаком, які виділяє рослина, чи отрута.
Кропива жалка
Наприклад, жалка кропива отримала свою назву через розташовані на стеблі та листках жалкі волоски. Вони допомагають рослині захищатися від поїдання тваринами. У цих волосках міститься їдка кислота, яка спричинює подразнення й висипи, а іноді навіть опіки на шкірі людини. Допомогти може прохолодний компрес, листок подорожника або щавлю, а також обачливість при зустрічі з кропивою.
Справжніми ворогами деяких тварин є хижаки - тварини, які на них полюють. Вони мають різноманітні пристосування для захоплення здобичі. Пригадай, як виглядають тигр і вовк. Наздоганяти жертву цим хижакам допомагають розвинені м’язи і витривалість, а гострими зубами та кігтями вони шматують здобич.
Щоб уникнути зустрічі з хижаком, організми мають різні пристосування. Рухливі тварини можуть втекти від хижака, заховатися в укриття, а можуть замаскуватися, вдаючи із себе листочок чи гілочку. Так чинять багато комах.
Маскування властиве і рибам. Значна частина риб має темне забарвлення верхньої частини тіла і світле - нижньої частини. Це допомагає їм захиститися від ворогів. Якщо хижак пропливає над рибою, він бачить темний колір, що зливається з водою глибинних шарів водойми. Якщо ж хижак опиняється під рибою, світла частина тіла риби видається за світлу поверхню верхніх шарів води.
2. Взаємозв’язки між організмами
Зв’язки у природі можуть бути корисними та приносити шкоду. Роздивимося їх детальніше.
Симбіоз
Симбіоз (від лат. симбіозис - спільне життя), або мутуалізм – співжиття різних організмів, які приносять один одному користь.
Наприклад:
1) Грибниці підберезника, підосичника, білого гриба, опенька обплітають корені дерев, при цьому гриб отримує від дерева органічні речовини, а сам забезпечує його водою і неорганічними речовинами (мікориза).
2) Бульбочкові бактерії оселяються на коренях бобових рослин і забезпечують їх Нітрогеном.
3) Птахи живляться плодами і розносять насіння.
4) Бджола живиться нектаром і запилює квітку.
5) Зозуля, поїдаючи гусінь на дереві, приносить користь дереву.
6) Лишайник – симбіоз гриба та водорості або ціанобактерії.
7) Буйволові шпаки та тілі носорогів та буйволів живляться комахами на шкірі, очищуючи її.
8) У шлунку травоїдних тварин живуть бактерії, які допомагають перетравлювати тваринам целюлозу, а самі отримують домівку і поживні речовини.
Паразитизм
Паразитизм (від грец. паразитос - нахлібник) — взаємовідносини двох організмів, які вигідні одному (паразиту), проте шкідливі для іншого (хазяїна).
Паразити оселяються в тілі тварин, рослин або грибів, і живлячись органічними речовинами хазяїна, спричинюють його захворювання або навіть загибель.
- Орхідея гніздівка паразитує на грибах.
- Повитиця та омела коренями-присосками обвивається навколо рослини-хазяїна.
- Вовчок — оселяється на коренях трав.
- Петрів хрест паразитує на коренях ліщини, бука і граба.
- Перестріч, очанка, кравник, мають слабку кореневу систему і отримують додаткове живлення від сусідніх рослин через корені-присоски.
- Гриби трутовики використовують дерево як місце прикріплення і джерело поживних речовин.
- Мікроскопічні гриби-паразити (фузарій рожевий, клавіцепс) паразитують на зернових рослинах.
- Сажкові мікроскопічні гриби паразитують переважно на злакових.
- Деякі водяні гриби паразитують, спричиняючи хвороби риб, амфібій, водоростей.
- Хвороботворні бактерії паразитують у тварині, воші та блохи на хутрі тварин.
Коменсалізм
Коменсалізм - однобічне використання одних організмів іншими без завдавання шкоди. Цей вид взаємозв'язків широко розповсюджений у природі. Прикладом можуть служити:
- Світлолюбні трави, які ростуть під ялиною, потерпають від затінку, але на дерево це зовсім не впливає.
- Реп'яхи, чіпляючись до шерсті тварин, переносяться на нові місцезростання.
- Білка влаштовує домівку в дуплі дерева.
- Деякі тварини розносять насіння рослин, що сприяє їх розселенню.
- Деякі види орхідеї чи бромелії оселяються на стовбурах та гілках тропічних дерев, використовуючи дерева лише як місце оселення.
- Комахи, оселяючись в гніздах птахів і норах звірів, просто використовують їх як оселю.
Нейтралізм
Нейтралізм - не приносять один одному користі й не завдають шкоди.
Мешкають нейтрально лугові трави в степу. Мешкають нейтрально на одній території кріт і заєць, козуля і білка; конвалія та чагарник, білка і лось споживають різну їжу.
Конкуренція
Конкуренція (від лат. конкуренція - зіткнення) - боротьба між живими організмами за будь-який чинник середовища за умов його нестачі. Така взаємодія також досить часто зустрічається в природних умовах і характерна для будь якого виду. Прикладом можуть бути:
- Рослини одного виду та одного віку конкурують за світло на одному місці зростання.
- Рослини, які ростуть швидше, затінюють інші, затримуючи їхній ріст.
- Суперники за їжу вовк і лисиця; хижі птахи сова і яструб полюють на дрібних тварин, але сова це робить уночі, а яструб — удень, тому не заважають живитись одне одному.
- Бої великих тварин за самку
3. Домашнє завдання
Зробити конспект за матеріалом уроку.
Виписати в зошит терміни
Немає коментарів:
Дописати коментар